ITIL ja ISO 20000 on kaks tuntumat raamistiku IT-teenuste haldamiseks. Need kaks olid algselt tihedamalt seotud kuid nüüd on neil ka olulisi erinevusi. Järgnevalt võrdlen ITIL-i ja ISO 20000 sarnasusi ja erinevusi ning selgitan, kuidas need võivad kasu tuua teie organisatsioonile.

ITIL (Information Technology Infrastructure Library) on IT-teenuste haldamise parimate tavade raamistik. ITIL-i peamine eesmärk on pakkuda juhendeid pädeva ja integreeritud IT teenuse pakkumiseks.
ITIL loodi 80ndatel ja sellest ajast alates on välja antud mitu ITIL-i versiooni. Uusim ITIL-i versioon on ITIL 4. ITIL-il oli algses versioonist 10 protsessi ja üks funktsioon kuid uusimas versioonis on viis elutsükli etappi, umbes 37 protsessi ja arvukalt rolle.

ISO 20000 on Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon ehk ISO poolt hallatav standardid. ISO 20000 standardis on nõuded teenuste haldamiseks ja see on olla rakendatav nii IT- kui ka mitte-IT-organisatsioonidele. See on hästi ühilduv ka teiste ISO standarditega nagu näiteks levinud ISO 9001 ja ISO 27001. ISO 20000 standard nõuab organisatsioonilt 13 protsessi olemasolu.

Sarnasused:

  1. Teenuse elutsükli juhtimine:
    • Mõlemad ITIL ja ISO 20000 keskenduvad teenuse elutsükli juhtimisele. See hõlmab teenuste kavandamist, arendamist, käitamist ja parandamist.
    • Mõlemad raamistikud aitavad organisatsioonidel tagada, et nende IT-teenused vastavad klientide vajadustele ja ootustele.
  2. Protsessipõhine lähenemine:
    • Nii ITIL kui ka ISO 20000 põhinevad protsessipõhisel lähenemisel. Nad soovitavad kindlaid protsesse ja tegevusi, mida organisatsioon peaks järgima.
  3. Sarnased terminid ja mõisted:
    • Mõlemad raamistikud kasutavad sarnaseid termineid ja mõisteid. Näiteks mõlemad räägivad teenuste kataloogist, teenusepakkujast, teenuse tasemetest jne.
  4. Pidev parendamine:
    • Nii ITIL kui ka ISO 20000 toetavad pidevat parendamist. Organisatsioonid peaksid regulaarselt hindama oma teenuste kvaliteeti ja rakendama parandusi.

Erinevused:

  1. Standard vs. Parimate tavade kogum:
    • ISO 20000 on standard mida organisatsioonid peavad järgima. See on kohustuslik ja sisaldab kindlaid nõudeid.
    • ITIL on parimate tavade kogum. See annab soovitusi, kuidas asju teha, kuid organisatsioonil on paindlikkus valida, kui palju neist soovitustest nad rakendavad.
  2. Sertifitseerimine:
    • ISO 20000 võimaldab organisatsioonidel saada sertifikaadi, mis kinnitab organisatsiooni vastavust standardile.
    • ITIL annab sertifikaadi eraisikule kui ta on läbinud vastava eksamis.
  3. Kohustuslikud nõuded:
    • ISO 20000 sisaldab 250 kohustuslikku nõuet, mida organisatsioonid peavad sertifikaadi saamiseks täitma.
    • ITIL on paindlikum ja organisatsioonid saavad valida, milliseid soovitusi nad soovivad rakendada.

Kokkuvõttes võib öelda, et ISO 20000 on rangem ja autoriteetsem, samas kui ITIL on soovitus parimate tavade kohta. Mõlemad raamistikud aitavad organisatsioonidel paremini hallata oma IT-teenuseid, kuid nende rakendamisel tuleb arvestada nende erinevusi.

Kui teil on küsimusi ISO 20000 või ITILI rakendamise osas Teie organisatsioonis, siis võtke minuga ühendust.